El condor pasa – a tánc
A Kiskacsa fürdik típusú dalok, mint a lőcsei Chorea ex ’A’ egy a reneszánszban elterjedt, majd a barokkban és el is tűnő tánc zenéi, a pávánnak. A tánctörténészek vitatkoznak, hogy a név a páva madárból, vagy Pávia, azaz Padova, Pádua város nevéből ered-e.
Mindenesetre ezt a páduai eredetű táncot pávásan járták, lassan méltóságteljesen. Rendkívül egyszerű lépésekből áll, párok vonulnak előre-hátra, majd forgás. Aztán mielőtt túlságosan összemelegednének a lassú táncban a párok, jön a második tétel a galliard, vagy gallarda. Ez egy gyors, ugrálós tánc, de komolyabb tánctudást ez sem igényelt. A két tétel szorosan összetartozott, külön-külön nem is táncolták. A XVI.-XVII. században a legnépszerűbb táncok voltak. Min láttuk Magyarországon is elterjedt, majd eltűnt, de igazi virágzását a Habsburg Birodalom másik felén, Spanyolországban élte.
Dél-Amerikába a spanyol hódítók vitték. Kissé indiánosan, de máig él az Európában már eltűnt tánc. Az El condor pasa is ennek a táncpárnak a zenéje. A két tétel szorosan egybetartozik, ezért érzi az értő fül hiányosnak a csak a pavant játszó modern feldolgozásokat. A perui muzsikusok mindig mindkét tételt elzenélik. Mivel tánczene, elsősorban csak hangszerek adják elő, de létezik több népi szöveges változata is elsősorban szerelmi témájú versekkel.
És ha van érdeklődés, a következő cikkben bebizonyítom, hogy ez a kecsua indiánok közt elterjedt spanyol tánc egy magyar dalból ered!