Mitől giccses? A giccs az, ami nem őszinte. Több, más akar lenni, mint ami valójában. Ha megmaradna az, ami, nem is lenne giccs, de hozzáteszi azt az eredeti lényegében felesleges dolgot, ami csak olcsó paraván, a lényeget eltakarja.
Nézzük a klippet. A zene gyönyörű, ősi görög dallam. A szövege magyarul:
Feltámadt Krisztus halottaiból,
Legyőzte halállal a halált,
És a sírban levőknek életet ajándékozott.
A húsvéti liturgia egyik legszebb része. Miről szól: A feltámadásról. Ezzel szemben milyen képeket vetít elénk a videó? Egyetlen feltámadásról szólót sem. Helyette úgy általában a vallásról, mégpedig a keresztény vallásról vannak képek. De milyen kereszténységről? Olyan fátyolozottan pózolósan imádkozó nő vallásosságáról. Valószínűleg a templomban külön az alkalomra felvett kendőkben, de otthon fedetlen vállal drapériákkal körülvett ikon előtt szétdobált almák közt. Na a kép nem giccs, még ha annak is tűnik, pont az alma adja a mély értelmét: egy bukott, de bűnbánó nőt ábrázol. Imádsággal küzd a bűnbánat elnyerésért. De miért a Hristos anestire? Nincs hozzá bűnbánati ének?
A harmadik erre rímelő kép már önmagában is giccs. Hollywoodi frizurájú Jézus a még hollywoodibb angyallal az Olajfák hegyén. A jelenet valódi, evangéliumi, csak nem a feltámadás vasárnapja, hanem a szenvedés péntekje. Az ábrázolás realista akar lenni a huszadik század amerikanizált nézőpontjából. Ebből a realista nézőpontból akar megjeleníteni megjeleníthetetlent, az angyalt. Így csak giccs lehet. Előbb tisztázni kellene, mik is az angyalok, mert ilyen filmsztárosan nem az. Aztán az a sajátos giccskellék, az a pozitív homeosztatikus közérzet. Jézus véreset verejtékezik a Szentírás szerint. A képen ennek nyoma sincs, a jólfésültség nem engedi, abból az alapállásból ez nem szalonképes. Na ettől őszintétlen és giccs. A kékes homállyal elfolytott szenvedés innen visszahat a bukott nős almás képére, és így visszaemlékezve azt is magával rántja a giccs alsó színvonalára. Így már csak olyan wellnes tevékenység a bűnbánati ima. Ha van pszichovelnes, akkor ez a pneumowellnes. Nem nevetséges, már üzletággá vált.
Hogy az inkriminált képeket valódi ikonok, ikonrészletek kötik össze, csak növeli az egész ordenáréságát. A Pantokrátor Krisztus az Evangéliummal mag az angyal egy másik ikonról megint csak hogyan jön a feltámadáshoz? Csak egy felületes és hamis kereszténységképhez illik, ahogy a Hágia Szófia is. Csak eredetileg volt templom, a templomok királynője, jelenleg múzeum abban a formájában, ahogy mecsetté, mohamedán imahellyé építették. Ez is csak nagy áttétellel köthető a feltámadáshoz. Ehhez képest a Ravanica kolostor látképe meg a felhők ide is illenek. A szivárvány is, tekintsünk el attől, hogy alapjában egy másik vallás jelképe.
És a vége, Divna egy lemezborítója. Szegényke, mihez használják nemcsak a hangját, az arcát is!
(Csak a témában kommenteljetek! A nem ideillőt töröltem.)