HTML

HÖKKENTÕ

Friss topikok

  • SA: Nem akartam senkit se megbántani a Boniemmel kapcsolatban, de azért ha belegondolunk van egy nagy ... (2014.02.06. 18:43)
  • Ferenczy Gergely: Szia SA. Szükségem lenne a segítségedre; összehasonlítás, nép?dalok. Egy emailcímen megosztanám a ... (2014.01.06. 17:26)
  • Christsfollowers: Nos, én közzé tettem ezt a cikket a honlapomon majd megosztottam a facebook oldalamon. Az eredmény... (2013.10.06. 21:24)
  • Ferenczy Gergely: Kedves SA! Szívesen. Most látom hogy reagáltál a hozzászólásra... kicsit nehézkes így a gondolatcs... (2013.09.25. 09:51)
  • skyppy: :-) SA Kellemes Húsvéti Ünnepeket neked is:-) (2013.03.31. 10:12)

Címkék

2008.02.16. 15:00 Hökkentő

A giccs meghatározásában nem sokat lépett előre a magyar művelt közvélekedés Komlós Aladárnál. Ő a kifejezésmód, az érzelmek és a világkép banalitásában látta a giccs jellemzőit. Minap valaki életformának nevezte a giccset. A Somogyi Antal-féle művészettörténeti iskola Komlós polgári esztétikájával egyszerre keresztény esztétikai alapra helyezte a giccshez való viszonyt is. A kifejezésmód nála a szerszámot jelenti. A stílus felfogásában elsősorban szerszámfüggő. A barokk építészet pl. azért alakulhatott ki, mert feltalálták a hóblit, a kőművessimítót, amivel akár profilokat is lehet húzni a vakolatba. Előtte ugyanis csak a kőműveskanál hátával húzták el a meszes habarcsot. A durvább felületen, a kezdetlegesebb festékek a festészetben is más stílust eredményezett a barokk előtt, mint utána. Legszebb példája a szobrászat történeti stílusainak és a vésők formai és funkcionális fejlődésének követése az archaikus művészettől a modern szobrászatig. Ebben a megközelítésben a giccs anakronizmus: az új szerszám, eszköz, anyag a régit próbálja imitálni, de a technikai fejlettség miatt ugyanazt a munkát nem tudja beletenni. Számomra a legdöbbenetesebb erre rímelő élményem egy fogászati plasztikból készített Willendorfi Vénusz volt.

Érzelmi aspektusból a belefektetett munka hiánya miatt leszakadnak, túlnövik a lehetőségek a kifejezés tárgyát. Egyszerűen nem lesz őszinte. Én a giccs lényegét ebben látom. A világkép banalitása nem feltétlen ide tartozik, az nem esztétikai kategória. A naiv művészet ebből a szempontból csak giccs lehetne, bár nem tudom, hogyan lehet egy világképről kijelenteni, hogy banális. Eleve a világkép a sokféle ismeret egyfajta egyszerűsítő rendezése, tehát a valósághoz képest mindig banális. Ezt vetíti az a stíluselemekre és az érzelmi aspektusra is az esztétikai relativizmus, ezzel értelmetlenné teszi a giccs fogalmát.

Ha értelmetlennek nem is mondható, de relatívnak igen. A Willendorfi Vénusznál maradva, igazi értéke nem tagadható. A műanyag változata, hacsak nem oktatási céllal készült, bizony nem éppen egy komoly műalkotás. Ugyanígy a legszebb József Attila vers is egy rózsaszín barbiszobára emlékeztető honlapon, vagy emlékkönyvben giccsé válhat. Nem a vers önmagában, hanem a vers és a környezete együtt. Ott elolvasva mást tud jelenteni.

A műalkotás miliője a keret-jellegű tényezők mellett a keletkezésének körülményei is. Ahhoz pl. hogy egy vallási kegytárgyként is használt alkotást esztétikailag megítéljek, tökéletesen kell ismernem az adott vallást, és a kapcsolódó szertartások eredetét. Ugyanez a helyzet Sík Sándor némely versével. Talán ezeket nem is lett volna szabad ugyanúgy betenni az összes versei közé, mint ahogy háromszorosan fogadott fia Radnóti Miklós bármely verse homogén része életművének. Sík ugyanis korának legkiválóbb irodalomtörténésze volt. Nem egyszerűen tudta, megélte a korokat. A katolicizmusban még élő Szent Ambrustól és az egyházatyáktól induló hagyományt művelte. De ezek szerversek, szakrális funkcióval. Van egy transzcendens felük is, ami nélkül értelmezhetetlenek. A beavatatlan csak kiragadva látja, profán értelmet próbál neki adni. Így viszont csak banalitás lehet, vagyis giccsnek véli. Pedig csak a befogadó tudatlan, beavatatlan és a transzcendens ilyen módon való megközelítésére képtelen.

Ezért tűnhet pl. egy csak a kereszténységet ismerő ember számára a világ legnagyobb banalitásának az a szó, hogy Om. És fordítva? Vajon ismeri az európai ember saját keresztény gyökereit annyira, hogy értelmezni is tudja a belőle fakadó műalkotásokat?

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hokkent-o.blog.hu/api/trackback/id/tr335975693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

skaff 2008.02.17. 18:00:38

Van ebben azért egy incifinci csúsztatás. Sík Sándor mellékelt, s vallási giccs óráimon jóízűen kivesézett alkotásával épp az a probléma, hogy költemény akar lenni, holott nem az. Szép és mély akar lenni, holott röhejes. Valami egyedit akar mondani, oszt Ady-plagizálás az egész. A gyónás szakralitását, melyben ti, monoteisták, hisztek, mi is tiszteletben tartjuk, így hát nekem eszembe sem jutna megverselni. Van, létezik magas színvonalú keresztény művészet, sokszor, érdekes módon magukat agnosztikusnak valló írók tollából, és létezik aranyszínű műanyagból fröccsöntött spirituális gagyi. Talán épp a vallás és a mögötte rejlő szakralitás kedvéért fontos a kettőt megkülönböztetni. S a transzcendensben való elmélyülés mián, ha nem is feltétel, de legalábbis nem hátrány, ha van ízlése az ember fiának.

S (Antal) 2008.02.17. 20:14:16

1. Hát gyónni te is gyóntál polytheista! 2. Ha József Attilát vagy Adyt tartod agnosztikusnak, hát őket kell megkérdezni, megírták, hogy nem. 3. A szakláris megénekelhető, lefesthető. Mióta nem vagyok kálomista, ezt vallom. Nme lesz sohasem tökéletes, de a szó, a kép, a hang, sőt az illat is együtt talán közelebb visz, de mindez nélkül is közel lehetünk. 4. A fröccsöntöttről eszembe jutott a lelkiatyám miséje a börtönben. Fűrészporral sütött kenyér, megrágott kenyér, nyál és víz erjesztve borként. Bádogbögre kehely, aluminium kanál tányérka. Jézus talán még jobban is érezte magát ebben a formában. Nem mintha az ötvösremek kehelyben a legnemesebb bor színében nem lenne ott.

Kafa 2008.02.18. 21:56:52

Egész jó a végkifejlet! Szeretnék már ezzel a Skafffiuval személyesen is találkozni. Mindenütt kihívja maga ellen a sorsot, pedig csak megfelelő használati utasítással kellene kezelni. Ha így megy tovább, még én is meggyónok. Van buddhista gyónás?

S (Antal) 2008.02.18. 22:00:26

Menj a fenébe Kafa! Minek kell neked minden blogon tündökölni. Mi lenne, ha az én blogjaimon kívül önmegtartóztatást gyakorolnál! Itt meg ezerrel kommentelnél! Egyébként nincs buddhista gyónás. Skaff meg nem hív ki maga ellen semmit, csak rosszkor rossz helyen volt.

Kafa 2008.02.18. 22:02:25

Persze, fület, farkat behúz! Fejet homokba! Éljen az ellenség, csak letipor, ha haggyuk.

S (Antal) 2008.02.18. 22:05:18

1. ne írd be az url-hez a címemet, mert megjelenik az a kép, az avatar nálad is. 2. Nem a zúg az éji bogár, neki megy a falnak taktika a legjobb, és minden más önfeladás. 3. nem mennénk át magánbeszélgetésbe!

Kafa 2008.02.18. 22:06:46

Csak kipróbáltam mi van, ha beírom. Meszegdzserre fel!
süti beállítások módosítása