HTML

HÖKKENTÕ

Friss topikok

  • SA: Nem akartam senkit se megbántani a Boniemmel kapcsolatban, de azért ha belegondolunk van egy nagy ... (2014.02.06. 18:43)
  • Ferenczy Gergely: Szia SA. Szükségem lenne a segítségedre; összehasonlítás, nép?dalok. Egy emailcímen megosztanám a ... (2014.01.06. 17:26)
  • Christsfollowers: Nos, én közzé tettem ezt a cikket a honlapomon majd megosztottam a facebook oldalamon. Az eredmény... (2013.10.06. 21:24)
  • Ferenczy Gergely: Kedves SA! Szívesen. Most látom hogy reagáltál a hozzászólásra... kicsit nehézkes így a gondolatcs... (2013.09.25. 09:51)
  • skyppy: :-) SA Kellemes Húsvéti Ünnepeket neked is:-) (2013.03.31. 10:12)

Címkék

Szavakból – cselekvési normák

2011.05.21. 07:05 Hökkentő

Az észrevétlenül lopakodó új globális etika

A berlini fal leomlása óta globális kulturális forradalom zajlik a világon. Egy új, „kereszténység utáni” erkölcs új kifejezései, normái, értékei, életsílusai terjedtek el és váltak globálisan irányadóvá. Az új etika jelszavai megtévesztõen hasonlóak a keresztény szeretetparancs alapelveihez, tartalmuk mégis különösen más. Rendkívül fontos, hogy keresztényként tudatosítsuk, mi is történik körülöttünk; fontos, hogy felismerjük a csúsztatásokat, az eszmei hátteret, és fellépjünk az igaz, krisztusi értékek védelmében.

Árulkodó kifejezések

Az új etika többek közt egy újfajta nyelvezetben válik felismerhetõvé, amely ma a médiától az iskolákig, a kultúrától a törvényhozásig mindenütt visszhangzik. Íme néhány példa: konszenzus, diszkriminációmentesség, sokféleség, másság, szabadság, párbeszéd, életminõség, a választás joga, tudatos döntés, gender, egyenlõség elve, partnerség, átláthatóság, kulturális ráhangolás, holisztikus, konzultáció, befogadás, nõi/gyermeki/reproduktív jogok, szexuális orientáció, biztonságos abortusz, vesztes nél­küli megoldás, szekuláris spiritualitás, békére nevelés stb. E szóhasználatban az örök értékekre utaló szavak mellett bõven találunk ártalmatlannak tûnõ, de könnyen átértelmezhetõ kifejezéseket is.

Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy az új nyelvezetbõl hiányoznak olyan, sajá­tosan a zsidó-keresztény hagyományhoz tartozó szavak, mint például igazság, erkölcsiség, lelkiismeret, ész, szív, szüzesség, tisz­taság, férj, feleség, apa, anya, szolgálat, tekintély, igazsá­g, törvény, hit, remény, szenvedés, bûn, barát, ellenség stb.

Megfigyelhetõ a fogalmak csúsztatása is. Manapaság tekintély helyett egyéni autonómiáról és jogokról hallunk, házastársak helyett partne­rekrõl, boldogság helyett életminõségrõl, család helyett a család különbözõ formáiról, iden­titás helyett sokféleségrõl, többségi szavazás helyett konszenzusról, kiállás helyett párbeszédrõl, egyetemes értékek helyett globális etikáról stb.

Szavakból – cselekvési normák

Az új fogalmak nem maradtak pusztán nyelvi jelenségek, hanem mára – szinte észrevétlenül – meghatározó, sõt kötelezõ cselekvési elvekké váltak a politikában, a törvényhozásban, az igazságszolgáltatásban, a kultúrában, az egyészségügyben, az oktatásban, vagyis az élet minden területén (pl. a diszkriminációmentesség elve tiltja, hogy ma bárki bûnnek merje nevezni a homoszexuális viselkedést). Noha legtöbbjük törvényileg még nem kötelezõ, az új etika hatékonyabban diktál, mint a nemzetközi törvények.

Az új nyelvezet megalkotói tudatosan kerülték a fogalmak jelentésének pontos meghatározását. Az ürügy az volt, hogy a meghatározás elvenné az egyéni értelmezés szabadságát, a valós cél azonban stratégiai és manipulatív: lehetõvé tenni a legellentmondóbb értelmezéseket is. A reproduktív egészség fogalma például éppúgy jelentheti az anyaságot, mint a fogamzásgátlást vagy az abortuszt, az önkéntes sterilizációt, a mesterséges megtermékenyítést, vagy bármely, szexualitással kapcsolatos viselkedést.

Hogyan ment végbe e „lopakodó” kulturális forradalom?

A nemzeti szint fölött és alatt, a demokratikusan választott nemzeti kormányok megkerülésével: az ENSZ és a vele együttmûködõ nem kormányzati szervezetek összefogásával. A hidegháború után, amikor a multinacionális vállalatok pénzügyi és gazda­sági hatalma ugrásszerûen nõtt, a nemzetállamoké pedig csökkent, az ENSZ a globális kormányzat stratégiai központjává tette magát. „Egyetemes morális tekintélyével” kívánta el­lensúlyozni a piac globális gazdasági erejét, és ehhez globális etika kialakítását tûzte ki célul. „Szakértõinek” közremûködésével 1990-tõl kormány­közi konferenciákon dolgozta ki és hat év alatt megteremtette az új világrendet. Hatékony segítséget kapott a vele azonos szemléletû, a kormányokkal egyenlõ partnernek tekintett (!) nem kormányzati szervezetektõl, amelyeket tévesen civilnek is neveznek, noha olykor csupán egy-egy radikális kisebbség érdekcsoportjai.

Eszmei háttér

A globális etika a posztmodernitásba illeszkedik, amely alapvetõen tagadja az objektív igazságot és valóságot. Úgy véli, minden normát és struktúrát tetszés szerint le lehet bontani és újra lehet építeni – sõt a „felszabadítás” jegyében meg is követeli a struktúrák lebontását (a társadalmi és kulturális hagyományok, a vallási törvények, de még a természeti adottságok, pl. férfi-nõ különbözõségének felszámolását is).

A posztmodernitás legfõbb, irányadó értéke a választás szabadsága. E parttalan szabadság jegyében az ember számára a rossz választásának jogát is megköveteli (abortusz, homoszexualitás, „szabad szerelem”, eutanázia, tekintély és hierarchia elvetése stb). A posztmodern etika ezzel – erõszakosan, globális normatív tekintélyt követelve – a termé­szettörvény és az isteni kinyilatkoztatás fölé helyezi magát.

A relativizmus diktatúrája

A választás posztmodern etikája a hierarchiák felszámolásával di­csekszik, ám eközben az értékek új hierarchiáját hozza létre, XVI. Benedek pápa kifejezésével a relativizmus dik­tatúráját. A relativizmus diktatúrá­jában emberségünk és hitünk radikális lebontását erõltetik ránk finom módszerességgel, kulturális átformálás által. A re­lativizmus álarcot visel, de uralkodó és romboló.

A korábbi diktatúrák hangosak, erõszakosak, központosítottak, leigázóak, megfélemlítõek. A relativizmus diktatúrája halk, rejtett, intézményeken belüli, „barátságos”, decentralizált, globális. Stratégiája lágy, alulról felfelé irányuló, nemhivatalos, belsõ. A relativizmus diktatúrájának végeredménye az ember és a természet lebontása, valamint az aposztázia terjesztése a világban, különösen a fejlõdõ országokban.

Mit tehet ebben a helyzetben a keresztény ember?

A múlt ideologikus rendszereihez hasonlóan a globális etika vége is az lesz, hogy lebontja saját magát. Mivel tele van belsõ ellent­mondásokkal, nem fenntartható. Nem valószínû azonban, hogy a globális ci­vilizáció önmagától visszatér a józan észhez és a hagyományos értékekhez. Az új kultúrát tehát evangelizálnunk kell.

Ennek során nagyon fontos a tisztánlátás, mert könnyû összetéveszteni a globális etika jelszavait és értékeit az egyház társadalmi tanításával. Az új etikában szereplõ „egyenlõség elve” nem ugyanaz, mint az igazságosság zsidó-keresztény fogalma; más a „tudatosság- és érzé­kenységnövelés”, mint a lelkiismeret erkölcsi és teológiai nevelése; más a „nõk egyenlõ esélyhez juttatása”, mint férfi és nõ egyenlõ méltósága, a „pozitívan élni” fogalma nem ugyanaz, mint a teológiai remény fogalma;  a kényszerû „szabad választás” más, mint a krisztusi szabadság; az „emberi jogok, jogosultságok, diszkriminációmentesség” egészen más, mint Isten irgalmas szeretetének örömhíre. Fontos, hogy észrevegyük: a kétféle logika két külön irányba vezet. Világosan el kell választanunk a globális etikát a hiteles keresztény humanizmustól.

Nem vehetünk részt olyan kétértelmû programokban, amelyeket a globális etika ügynökei irányítanak. Szavainkban pedig ügyelnünk kell, nehogy az új fogalmak elfoglalják az evangelizáció helyét: a mi feladatunk az evangelizáció, nem pedig az, hogy emberi jogokról és fenntarthatóságról beszéljünk. Vajon nem az „üdvös­ség fokozatos szekularizációjáról” óvott II. János Pál pápa a Redemptoris Missio kezdetû enciklikájában? Fontos, hogy az új etika homályos fogalmaival kapcsolatban mindig világossá tegyük, mi külön­bözteti meg ezeket az Egyház szociális tanításától és az evangéliumtól, másként hallgatóink elbizonytalanodnak és hitük is meggyengülhet. Novo millennio ineunte kezdetû enciklikájában II. János Pál pápa arra hív bennünket, hogy Krisztustól induljunk el. A jelen helyzetben ez az újrain­dulás a feladatunk.

Összefoglalónk Marguerite A. Peeters: Új globális etika: kihívások az Egyház számára c. tanulmánya alapján készült (kiadta: a Magyar Katolikus Családegyesület). A szerzõ a brüsszeli székhelyû lnstitute for Intercultural Dialogue Dynamics igazgatója.

Ménesi Krisztina/Magyar Kurír

Kép: laboringinthelord.com

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hokkent-o.blog.hu/api/trackback/id/tr25975538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egyetlen 2011.05.21. 08:21:50

Jellemzõ ez a cikk a katolikus nézetre, szavakon lovagol, sajnos nem mutatnak jobb képet magukról õk sem, mint ezt a báránybõrbe bújt farkast, hiába nyargalnak keresztény szavakat hangoztatva. Vajon ott belül mikor lesz igazi változás a krisztusi élet felé, ahol nem a szavak jelentik a hitet?

SA.. 2011.05.21. 11:10:03

Szia Lí! Örülök, hogy erre a blogomra is ránéztél! Érdekes, amit írsz, de ha jobban megnézed, mirõl is szól ez a cikk pont az ellenkezõjérõl szól. Arról, hogy a keresztény etika (a szeretetparancs) lebontását kezdik szavakkal, olyan szavakkal, amik bármit, valójában semmit sem jelentenek. Semmit sem, ami a valódi tartalmakat, a szeretet alapú keresztény tartalmakat akarják eltörölni. Van egy másik mondanivalója kommentednek, az "ott belül"-rõl. Ugye nem haragszol, hogy ha visszakérdezek, bár az "ott" az talán válasz. Te itt belül vagy, vagy ott kívül az Egyházhoz képest? Ha kívül, akkor honnan ismerheted annyira, hogy azt látod, nem a "krisztusi élet" felé tendálna. És ha a "krisztusi élet"-et említed, ismered-e és követed-e Krisztust? Megalapozott véleményhez ismerni kell, aggódó véleményhez követni is. Számomra az itt belül, vagyis az Egyház az én is vagyok integráns tagjaként. Nem mindig egyszerû az út a krisztusi éle felé, de ha nem megy, nem a papságot meg a többi keresztényt kárhoztatom, hanem saját magamat. Ugyanis mindenki saját magáiéból áll össze az egész. A krisztusi életet tehát saját magamban kell kezdeni, és ebbõl a szempontból közömbös, hogy netán mondjuk egy püspök rossz hírbe keveredik. Még az is közömbös lenne, ha én keverednék rossz hírbe, ha az hamis lenne. Csak egy dolgot tehetek, törekszem a szeretet krisztusi mûvének építésére, a többi nem rajtam múlik.

2011.05.21. 14:03:28

Válaszolok privát.

miles Christi 2011.05.21. 15:55:21

Az én szemem az életminõség szó akadt meg. Szerintem ez egy mindent meghatározni akaró világ terminus technicusa. Az életminõség az, hogy tudsz-e ételt, lakást, autót venni, iskolába járathatod-e a gyerekeidet, vagy nem, kapsz-e orvosi ellátást, gyógyszereket, szóval egy nagy katymaz, de a megfogható anyagi világhoz kötött. Ezzel szemben mi a boldogság? SZubjektiv dolog. Sok milliárdos nem érzi magát annak, mig mások igen, pedig csak pár milliójuk van... :)) Vagy kap-e szeretetet, tudja-e azt értékelni, képes-e maga is szeretni.... Van az erkölcs, meg van az etika... ezek szerint...

2011.06.27. 23:14:13

Szia Anti.....(egy volt tanítványod)....kicsit kapcsolódó téma......csak egy gondolat A csúsztatások hamis viselkedési formákat eredményeznek ami egy mély szintû önbecsapáshoz vezet és ami hiteles hitet próbál láttatni,holott az álruha mögött semmiféle hit nem rejlik,épp az ellenkezõjét találni ott.A hit hiányát.Gondolok itt az ezoterikára.Az ezoterika az egyik legnagyobb szolgaság hiszen mindenre kész válaszok vannak.Ahol pedig nincs mozgástér akár gondolati síkon az szolgaság. Az Isten szeretete is szolgaság,de Isten nem ad kész válaszokat.Hagyja hogy te magad találj rájuk,mert akkor válik a hitünk tudássá. Más: Ha a világunk irányát akarnám meghatározni akkor a profit szó jut eszembe. Bármerre is tartunk így vagy úgy életünk során ,Istenbe botlunk ,elõbb vagy utóbb.

2011.06.27. 23:14:36

Na ide akartam írni :)

SA.. 2011.08.06. 13:31:27

Igen, az ezoteria, de minden nyúédziánus irányzat kész sablonválaszokat ad, ezért kényelmes. A másik probléma pedig, hogy a transzcendens immanens törvényekkel akarja leírni, így el is tûnik a természetfeletti, mintegy a természet részévé válik. Szellemekkel társalognak, primitív jóslásokba bocsátkoznak, stb., mintha ugyanazok a törvények lennének, és megismerhetõ lenne, ami az anyagon túl van. Remélem viszont, hogy van, ami meghatározóbb, mint a profit.
süti beállítások módosítása