Nos az előző cikk csak legenda. Gül Babának még a személye is kétes. A Gül virágot, elsősorban rózsát jelent. Viszont ha arab betűkkel írjuk, ahogy a török nyelvet a modernizálásáig írták több olvasata is lehet, pl. Kel Baba, ami Kopasz Atyát jelent.
A türbe közelében egy bektasi derviskolostor állt. Ez a rend a janicsárokkal állt szoros kapcsolatban, és bár igencsak eretnek módon értelmezték a muszlin vallás egyes elemeit, a török hódoltság területén a janicsárok miatt sok kolostoruk volt.
A rózsa a rend legfontosabb jelképe. A szerzetes fejfedője tetején a legmagasabb lelki fokozatot jelentette, viselője elmélkedés közben képes elmerülni Istenben.
Bektas a rendalapító egy szerelmi bánatban szenvedő katonát vett be a közösségbe, aki hamarosan kigyógyult „betegségéből”. Különböző eksztatikus szertartásaik – forgás, monoton tánc, sőt az iszlám tilalmak ellenére narkotikumok fogyasztása ezt nagyban segítette. A lány ugyan nem Asszira, hanem Leila volt, ennek ellenére a monda innen eredhet.
Gül Baba viszont a balkáni muszlin hagyományban igen élénken él. Eredetileg illatszerárus volt. Mekkai zarándoklata után elhatározta, hogy ellopja a bolgárok rózsaolajának titkát, és azt Budán meghonosítja. Az olvasójában (rózsafüzér) rejtette el a magokat, ezért nem bukott le a motozáson.
A Buda melletti bektasi kolostor vezetője volt, a baba cím is erre utal. Öreg korára a balkáni legendák szerint olyan erős opiumfüggő volt, hogy katonáktól „lejmolt” a szerre pénzt. Egyik változatban Buda bevétele előtt a törököknek, másikban visszavétele előtt a keresztényeknek kívánt ezért hadiszerencsét, ami – mivel szent embertől eredt – be is vált.
Egy másik legenda méltatja jóságát, amikor is egy magyar legény a baba kertjéből rózsát lopott kedvesének, ezért a basa ki akarja végeztetni. Gül Baba kijárta neki a kegyelmet, sőt egy nagy csokor rózsát is küldött neki, meg egy fiola rózsaolajat, hogy az illata megmaradjon. (Tudjuk, hogy ötszírmú rózsára kell gondolni!)
A türbében három csontvázat találtak, az egyik egy öregemberé volt. Az egyik legenda szerint a rózsadombi sírban csak a lágy részei nyugszanak, mivel a kevésbé romlandó részeit – akárcsak Szulejmánnak – Isztambulban temették el. Van ott is egy Gül Baba türbe, hogy azonos személy-e a miénkkel, nem tudni, gyakori név ez a bektasi apátok közt. Sőt egy harmadik Gül Baba türbe is létezik Mitrovicában, ahol állítólag egy vércsepp lehull a holttest szállítása közben, de Egyiptomban, Kisázsiában, Mezopotámiában is sok ilyen nevű sír létezik.